Україна як до, так і після отримання статусу кандидата, залишається у пріоритеті для Європейського Союзу.
На цьому під час телемарафону «Єдині новини» наголосила Марія Голуб, експертка з євроінтеграції та двосторонніх відносин між Україною та ЄС, представниця Українського центру перемоги.
«Ми це побачили і за результатами неформального засідання міністрів з європейських справ країн-членів ЄС, і взагалі – по всій динаміці нашого двостороннього діалогу, який відбувається між Україною і Євросоюзом», – сказала вона. – Засідання Ради Асоціації заплановано на вересень, і це дуже добре. Бо, по-перше, це дасть можливість підбити певні підсумки: де ми зараз перебуваємо, а, по-друге, визначити наші політичні, економічні та безпекові пріоритети».
Експертка зазначила: наразі від ЄС добре було б отримати більше конкретики: яким чином відбуватиметься наша поствоєнна відбудова і допомога на операційному, технічному, фінансовому рівнях. Це потрібно для того, аби розуміти, як запрацюють всі необхідні структури та ініціативи які зараз Євросоюз запропонував Україні.
«Також важливо розуміти, яким буде внесок та роль України в діалозі про модернізацію і поствоєнну відбудову. Тому зараз треба скористатися цим моментом і переглянути, у тому числі, обсяг і напрямки технічної допомоги від ЄС. Ми говоримо про те, що Україні має бути наданий посилений доступ до всіх фондів і структур, які є доступними для країн-кандидатів. У першу чергу мова йде про Інструмент передвступної допомоги (IPA). ЄС зі свого боку має переглянути цей інструмент вже з урахуванням отримання Україною статусу кандидата. Плюс абсолютно релевантним та правильним є бажання нашої країни брати участь в управлінні структурними фондами ЄС, які доступні вже для повноправних членів ЄС. Станом на сьогодні Україна, як потенційний великий член євроспільноти, має право говорити про те, якими мають бути ці фонди і на що вони мають бути спрямовані у довгостроковій перспективі, оскільки Євросоюз завжди оперує перспективами в 10-20 років. Треба щоб Україна була вже зараз частиною цих дискусій та переговорів», – переконана Марія Голуб.
Ще кілька ключових тез від експерта, озвучених під час ефіру:
Усі сім пунктів, які Європейська Комісія визначила для нас, як передстартові для початку діалогу про потенційне членство в ЄС, є цілком реалістичними для виконання.
Нагадаю, мова йде про сім блоків реформ:
- реформа Конституційного суду;
- продовження судової реформи;
- антикорупція, включно з призначенням керівників САП та НАБУ;
- боротьба з відмиванням коштів;
- втілення антиолігархічного закону;
- узгодження аудіовізуального законодавства з європейським;
- зміна законодавства про нацменшини.
Так, виконати їх буде непросто. Вони є досить амбітними і складними, проте одночасно реалістичними у виконанні. Тому потрібно розробити конкретний графік виконання, у якому має бути і консультативний пункт, щоб разом з ЄС ми постійно звіряли чи у правильному напрямку рухаємося.
Наприклад, я передбачаю, що політична воля і дуже серйозні політичні кроки знадобляться у реформуванні нашої правоохоронної системи. У реформуванні системи правосуддя є певні зрушення та позитивні кроки, але потрібно демонструвати кращу динаміку. Звісно, досить складним передбачається діалог про приведення нашого законодавства до європейських стосовно нацменшин. До речі, на цьому шляху важливо залучати не тільки ті країни-члени ЄС, які певним чином висували застереження, а і решту членів євроспільноти: щоб коли прийде час давати їх оцінку виконання цих семи пунктів, вони були добре обізнані з прогресом, який здійснила Україна.
ЄС сьогодні демонструє політичну волю допомагати Україні виконувати всі ці амбітні реформи. Які, до речі, важливі не лише для євроінтеграційного руху, а і для побудови сильної стабільної, інституційної структури для нашої країни.
Україна має зберігати ефективну динаміку виконання Угоди про асоціацію з ЄС
Ця угода є чинною, і з нею треба працювати. Так, ми зберігаємо дуже високу динаміку та, водночас, зараз треба пришвидшити її виконання стосовно секторального законодавства і горизонтального. Зокрема, по таким ключовим реформам, як держуправління та антикорупційна реформа. Угода залишається чинною допоки ми не почнемо діалог про членство. Тому можемо нині поступово рухатися від Угоди про асоціацію до переговорів про вступ.
Україні варто визначити пріоритети
Українська сторона повинна визначити власні пріоритети: якими будуть наші дії під час accession talks, як ми будемо захищати наші національні інтереси, наприклад, у торгівельній і економічній частинах. Також це прекрасний момент обговорювати та погоджувати певні безпекові пріоритети. Це буде ключовим – в тому числі для модернізації та відбудови країни.
Україна повинна стати частиною дискусій ЄС про стратегію відносин з росією
Насправді бачення стосовно росії, як країни агресора, яка несе величезні загрози для безпекового середовища у всьому світі, мало б бути сформоване ще до початку повномасштабної агресії. Тому добре, що Чехія, яка нині головує в ЄС, ініціює цей діалог. Зараз відбувся фундаментальний зсув у свідомості європейців, європейських політиків і ми спільно працюємо на перемогу України. Відповідно, стратегія стосовно росії має бути запропонована на рівні ключового бачення і на рівні того, як Європейський Союз буде вибудовувати стосунки з країною-агресором. Враховуючи, що Україна вже є частиною європейського економічного, політичного, безпекового, геополітичного простору та те що рф, як країна терорист (цей статус ще треба вибороти), буде нести постійну довготермінову загрозу, ці дискусії повинні відбуватися постійно – і Україна має бути активним учасником у формуванні цього бачення.