Переглянути пільги для підприємців, не запроваджувати нові податки і збори та повернути стандартну ставку податку на додану вартість для палива
Керівник аналітичного відділу Мережі захисту національних інтересів «АНТС» проаналізував стан виконання держбюджету за І півріччя 2022 року і дав практичні рекомендації на 2023 рік.
«Держбюджет на 2022 рік прийняли у грудні 2021 року і протягом 2022 року через військову агресію росії і кардинальні зміни пріоритетів, в бюджет вносилося 9 змін. Також відбулася зміна макроекономічних показників на основі яких прогнозувалися надходження бюджету. Так, при запланованому зростанні на 3,8%, реальний ВВП у першому півріччі скоротився на 28,5%. При прогнозованій інфляції в 6,2%, фактична за січень-липень склала 18,2%, при цьому НБУ прогнозує, що за результатами року інфляцію більше 30%, – каже Несходовський. – Курс долара на 2022 рік в проекті бюджету був прогнозований на рівні 28,6 середній і 28,7 на кінець року, фактично ринковий курс складав набагато більше зазначеного. Це призвело до того, що 21 липня НБУ скорегував офіційний курс гривні до долара до 36,5686 грн/дол, тобто одразу на 25%. Крім цього суттєво зріс рівень безробіття, у країні мільйони внутрішньо переміщених осіб, а більше 5 млн взагалі виїхало за її межі.»
До того ж внаслідок окупації українських територій, руйнування інфраструктури, виробничих потужностей підприємств, а також блокування морських портів та інших транспортних коридорів, значно погіршилася зовнішня торгівля. Всі ці фактори суттєво вплинули на стан виконання доходів державного та місцевих бюджетів.
Так, за оцінкою Рахункової палати бюджет недоотримав у першому півріччі 2022 року щонайменше 176 млрд гривень.
Зважуючи усі фактори аналітик виокремив 5 ключових рекомендацій щодо доходів держбюджету на 2023 рік:
- Не запроваджувати нові податки і збори. Зокрема, мова йде, про введення додаткового збору на імпорт, або купівлю валюти за виключенням точкового збільшення мита на некритичний імпорт, попередньо прорахувавши економічну доцільність такого оподаткування.
- Не збільшувати пільги та не зменшувати податки для бізнесу. Попередні заходи призвели до суттєвого скорочення державного бюджету і не мали позитивного впливу на стимулювання економічної діяльності.
- Скасувати пільги для бізнесів, що працюють в тилу. Рекомендується повернутися до стандартного оподаткування, але при цьому передбачати механізм призупинення економічної діяльності у випадку неможливості її відновлення.
- З 1 січня у скасувати можливість використання третьої групи оподаткування 2% для підприємств роздрібної торгівлі на умовах що були введені з квітня 2022 року.
- Повернути стандартну ставку податку на додану вартість для палива і акцизний податок у зменшеному обсязі.
Що стосується видатків держбюджету, то найбільшими статтями у 2022 році були наступні:
- 32,2% спрямовано на фінансування оборони,
- 20,3% – на соціальний захист і соціальне забезпечення,
- 15,4% – на забезпечення громадського порядку та безпеки держави.
«У першому півріччі 2022 року видатки склали 1 трлн 36,7 млрд грн, або 48,9% від плану на рік. Із них видатки загального фонду становили 973,3 млрд грн, або 78,6% плану на звітний період та 52,3% плану на рік», – каже Ілля Несходовський.
Враховуючи поточну ситуацію, аналітик рекомендує у наступному році продовжити роботу з оптимізації державних видатків та скорочення тих, що не є пріоритетними в умовах ведення війни.
«Доцільним є збільшення видатків за програмами “єПідтримка”, яка спрямована на стимулювання і підтримку економічної діяльності. При цьому виділяти варто не на стартапи, які мають високий ризик неуспішності, а на підтримку тих підприємств, що тимчасово призупинили свою діяльність, – каже він. – Також варто передбачити збільшення розміру підтримки ВПО та забезпечити регулярність цих виплат».