27.12.2022

Звіт неприбутківця — 2022: як подати так, щоб не втратити статусу

Фінальним етапом у підбитті фінансових підсумків року є подання Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації.

Мережа захисту національних інтересів «А Н Т С» провела відкритий вебінар “Особливості звітування ГО”.

Директор з екстрених програм Центру розвитку громад, експерт Civil Society Organization Sustainability Index (CSOSI) в Україні Коновалов Артем під час вебінару розповів, що організації, які мають статус неприбутковості, все одно повинні вести облік і звітувати в контролюючі органи. Сьогодні поговоримо про те, які основні звіти неприбуткові організації повинні здавати і в які терміни.

Звітність неприбуткової організації:

  1. Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації
  • За який період – минулий рік
  • Коли подати – протягом 60 календарних днів після звітного періоду
  • Кому подати – Державна податкова служба
  1.  Податкова декларація з податку на прибуток підприємства:
  • За який період – минулий рік
  • Коли подати – протягом 40 календарних днів після звітного періоду
  • Кому подати – Державна податкова служба
  • Коли сплатити – протягом 50 календарних днів після звітного періоду
  • Що сплатити – податок на прибуток підприємства
  1. Фінансова звітність
  • Яка: фінансовий звіт субєкта малого підприємництва (форми № 1-м і 2-м) або спрощений фінансовий звіт субєкта малого підприємництва (форми № 1-мс і 2-мс)
  • За який період – минулий рік
  • Коли подати – протягом 25 календарних днів після звітного періоду
  • Кому подати – Державна податкова служба / Держстат (лише для громадських організацій)

Звітність за Фізичних осіб і ФОПів

Яка: Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум, утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (додаток 1 у випадку сплати зарплати і додаток 4 у випадку інших сплат на користь ФО (угоди ЦПХ) і/або сплат на рахунок ФОПів

За який період – минулий квартал

Коли подати – протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу

Кому подати – Державна податкова служба

Детальніше  у вебінарі: https://www.facebook.com/ANTSngo/videos/1555644274849625

Спікер вебінару: Коновалов Артем – директор з екстрених програм Центру розвитку громад, експерт Civil Society Organization Sustainability Index (CSOSI) в Україні. Має 13-річний досвід управління проєктами МТД (ЄС/ЄК, USAID, Посольств Канади, ФРН, США, Данії, Нідерландів в Україні, GIZ, EED, OSF), експерт з інституційного розвитку організацій громадянського суспільства, тренер і фасилітатор неформальної освіти з досвідом 16 років.

Захід відбувся в рамках проєкту #HALLI– Hackaton for Leadership in Local Innovations. https://www.halli.org.ua/

Податок на прибуток: зміни під час воєнного стану для неприбуткових організацій

У зв’язку з воєнним станом громадські та благодійні організації надають допомогу армії та лікарням. Чи не буде це вважатися нецільовим використанням доходів? Чи не виключать за це з Реєстру НПО?

Ні, за таку допомогу з Реєстру НПО не виключать. Про всі зміни під час воєнного стану для неприбуткових організацій йшлося на вебінарі Мережі захисту національних інтересів «А Н Т С» “Особливості звітування ГО”.

Директор з екстрених програм Центру розвитку громад, експерт Civil Society Organization Sustainability Index (CSOSI) в Україні Коновалов Артем розповів, що законодавець надав можливість неприбутковим установам незалежно від типу (благодійний фонд, громадське об’єднання, профспілка, тощо), які мали у довоєнний період власні установчі цілі, які не пов’язані з підтримкою держави, здійснювати без податкових наслідків на добровільних засадах, таку підтримку під час воєнного стану.

Отже, коротко про те, що змінилося у законодавстві для неприбуткових організацій.

Згідно законодавства доходи неприбуткової організації мають використовуватися виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Встановлення податковою факту використання неприбутковою організацією доходів для цілей інших, ніж визначені її установчими документами, є підставою для виключення такої організації з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Наслідком такого виключення є нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені.

Однак війна внесла корективи в таке правило. Для неприбуткових установ доповнено підрозділ 4 «Особливості справляння податку на прибуток підприємств» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Визначено, що у період дії правового режиму воєнного стану не вважається порушенням цілей використання доходів неприбуткової організації, якщо її кошти, послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані):

  • Збройним Силам України;
  • Національній гвардії України;
  • Службі безпеки України;
  • Службі зовнішньої розвідки України;
  • Державній прикордонній службі України;
  • Міністерству внутрішніх справ України;
  • Управлінню державної охорони України;
  • Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України;
  • Добровольчим формуванням територіальних громад;
  • Іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави;
  • Центральному органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту;
  • Закладам охорони здоров’я державної та/або комунальної власності;
  • Структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Також такі кошти неприбутковою установою можуть без жодних податкових обмежень та наслідків бути перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.

Таким чином, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану,

неприбуткові організації зможуть надавати за рахунок своїх доходів благодійну допомогу стороннім особам, зазначеним у п. 63 підр. 4 р. ХХ ПКУ, навіть якщо надання такої допомоги не передбачено їх статутними документами без загрози втрати статусу неприбутковості.

Детальніше  у вебінарі: https://www.facebook.com/ANTSngo/videos/1555644274849625

Спікер вебінару: Коновалов Артем – директор з екстрених програм Центру розвитку громад, експерт Civil Society Organization Sustainability Index (CSOSI) в Україні. Має 13-річний досвід управління проєктами МТД (ЄС/ЄК, USAID, Посольств Канади, ФРН, США, Данії, Нідерландів в Україні, GIZ, EED, OSF), експерт з інституційного розвитку організацій громадянського суспільства, тренер і фасилітатор неформальної освіти з досвідом 16 років.

Захід відбувся в рамках проєкту #HALLI– Hackaton for Leadership in Local Innovations. https://www.halli.org.ua/

Як подати відомості про кінцевого бенефіціарного власника громадської організації? Як його знайти чи довести, що його немає?

Подавати інформацію про кінцевих власників при реєстрації юросіб зараз обов’язково. А тим, хто реєструвався за старими правилами та не повідомляв, – зробити це також потрібно. Про всі зміни під час воєнного стану для неприбуткових організацій йшлося на вебінарі Мережі захисту національних інтересів «А Н Т С» “Особливості звітування ГО”.

Зараз для розкриття структури власності подається схематичне зображення, де вказується, хто є власниками, і кому скільки відсотків належить.

“Шукати кінцевого бенефіціарного власника у бізнесі дуже легко. Там рахується внесок, статутний капітал. Наприклад, ви маєте 50% акцій – все ви власник. Взагалі там рахуються бенефіціарнами власниками всі, хто має не менше 25%.  Якщо менше 25%, то ви не власник у розумінні кінцевого бенефіціарного власника. Як рахувати громадським об’єднанням, адже у них немає акцій, немає статутного капіталу? Для цього треба порахувати, чи хтось у вашій в організації володіє 25% або більше голосів”, – розповів директор з екстрених програм Центру розвитку громад, експерт Civil Society Organization Sustainability Index (CSOSI) в Україні Коновалов Артем.

Як порахувати голоси?

“Відкриваєте статут і читаєте, що кожен член/членкиня має один голос. Напевно у вас так написано. Я думаю, що не інакше. То ж вам доведеться порахувати скільки у вас таких членів організації. Припустимо, у вас в організації один член. Він має 100% голосів. Він власник. Припустимо, що у вас двоє, троє чи четверо членів організації. Двоє людей мають по 50% голосів, троє – по 33%-34%, четверо – 25%. У всіх цих випадках двоє, троє, четверо людей є кінцевими бенефіціарними власниками. П’ятеро людей, шестеро і більше мають менше 25% голосів і не є кінцевими бенефіціарними власниками. Відповідно у такій організації відсутні кінцеві бенефіціарні власники”, – пояснив Артем Коновалов.

Згідно з законодавством (що залишатиметься чинним до 29.12.2022), всі повинні були подати інформацію про кінцевих бенефіціарних власників до 11.07.2022. Звісно, у зв’язку з війною багато хто цього не зробив.

Тому уряд прийняв постанову про подачу даної інформації протягом 1-го місяця після закінчення воєнного стану. Проте, якщо у вас є така можливість, заради уникнення проблем при раптовій зміні законодавства, а також аби не провести місяць в чергах, ми рекомендуємо зробити це прямо зараз.

Детальніше  у вебінарі: https://www.facebook.com/ANTSngo/videos/1555644274849625

Спікер вебінару: Коновалов Артем – директор з екстрених програм Центру розвитку громад, експерт Civil Society Organization Sustainability Index (CSOSI) в Україні. Має 13-річний досвід управління проєктами МТД (ЄС/ЄК, USAID, Посольств Канади, ФРН, США, Данії, Нідерландів в Україні, GIZ, EED, OSF), експерт з інституційного розвитку організацій громадянського суспільства, тренер і фасилітатор неформальної освіти з досвідом 16 років.

Захід відбувся в рамках проєкту #HALLI– Hackaton for Leadership in Local Innovations. https://www.halli.org.ua/

Поділитись в соцмережах