
Президентові України
Володимиру Зеленському
Генеральному прокурору України
Руслану Кравченку
Директору Державного бюро розслідувань
Олексію Сухачову
ЗАЯВА
11 липня 2025 року у співзасновника громадської організації “Центр протидії корупції” Віталія Шабуніна пройшли обшуки.
На момент проведення слідчих дій Шабунін є сержантом та проходить службу у 43-тій окремій механізованій бригаді Збройних Сил України (ЗСУ). За інформацією його адвокатки Олени Щербан, обшуки проводило Державне бюро розслідувань (ДБР) одразу за кількома адресами: за місцем його реєстрації в Києві, де нині проживає родина Віталія із малолітніми дітьми, та за місцем проходження служби в Чугуївському районі Харківської області. Обшукам передувала тривала і системна дискредитаційна кампанія проти Шабуніна через анонімні телеграм-канали.
За даними Центру протидії корупції, слідчі дії проходили із численними порушеннями з боку ДБР, які вдалося зафіксувати адвокатам, що прибули на місце постфактум: відсутність судових ухвал, організація обшуків таким чином, щоб адвокати не мали змоги вчасно прибути та вжити заходів для дотримання прав, відсутність відеофіксації процесу вилучення техніки та предметів, що може бути використано в майбутньому для подальшої дискредитації, вилучення предметів, які не мають стосунку до суті кримінального провадження, тощо. У Віталія Шабуніна, як і у його рідних, забрали мобільні телефони та навіть вилучили дитячі планшети.
ДБР оголосило підозру Шабуніну за “ухилення від несення військової служби” та “шахрайство” (за ч. 4 ст. 409 та ч. 2 ст. 190 Кримінального кодексу).
Нагадаємо, що Віталій Шабунін добровільно мобілізувався до ЗСУ з перших днів повномасштабної війни, перебував у різних регіонах України за місцем дислокації підрозділу, де відповідно до військових наказів керівництва проходив військову службу. Звинувачення ДБР щодо його начебто ухилення від служби ґрунтуються на періоді, коли Шабунін перебував у службовому відрядженні до Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) відповідно до офіційного наказу командування. Випадки відрядження військових до органів влади та установ не є унікальними. Під час відрядження до НАЗК Шабунін отримував стандартне грошове забезпечення як військовослужбовець згідно з чинним законодавством — без жодних “бойових” виплат.
Законодавство не передбачало здійснення якихось особливих дій з боку Шабуніна на випадок відрядження: його задачею було, виконуючи наказ, відбути у відрядження. Питання отримання чи неотримання виплат військовослужбовця не залежить від його волі і не ним проводиться їх нарахування. Ці питання регулює держава, і якщо вона вважає, що здійснено необґрунтовану виплату, то існує інститут цивільного права, за яким може бути заявлено вимогу щодо повернення коштів.
Отже, Віталія Шабуніна підозрюють у здійсненні дій, які вчиняли державні органи, адже військовослужбовець не вирішує, скільки йому має бути нараховано виплат і ким, він – підлегла особа, яка під час служби перебуває в «руках» держави й від неї залежна.
В офіційному пресрелізі ДБР також є маніпулятивна згадка про користування волонтерським авто. Втім, за даними “Центру протидії корупції”, це твердження не увійшло до підозри, адже така практика є законною і широко застосовується в Силах оборони. Більше того, раніше приватні донори уже давали публічне роз’яснення, що закупівля здійснювалася за кошти CEO Club, а авто було передано конкретно для потреб військовослужбовця Шабуніна. Оскільки благодійники, що фінансували закупівлю авто не вважають, що їхні права порушено, та не зверталися з приводу відновлення їхніх прав до жодних правоохоронних органів, то останні не мають жодних правових підстав звинувачувати військовослужбовця у користуванні авто, що не перебуває у власності державного органу чи військової частини.
Таким чином, дії органів досудового розслідування можна розцінювати або як цілковиту некомпетентність посадових осіб і невідповідність займаній посаді, або як цілеспрямовану атаку з метою тиску на Віталія Шабуніна, який під час несення військової служби продовжував критикувати роботу державних органів.
Це кримінальне переслідування має ознаки політично мотивованого, містить зловживання правом, тобто є здійсненим всупереч зобов’язанням України за ст. 18 (межі застосування обмежень прав) Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод у поєднанні зі ст. 6 (право на справедливий суд) та ст. 10 (свобода вираження поглядів) цієї конвенції.
Це переслідування є черговим епізодом у багаторічній історії атак на Віталія Шабуніна особисто та на очолюваний ним “Центр протидії корупції”, які тривають починаючи із 2016 року.
Ми, представники правозахисних, антикорупційних організацій та інших громадських об’єднань, що нижче підписалися, звертаємося до Президента України, Генерального прокурора та директора ДБР із вимогою не допускати використання системи правосуддя для політичних розправ та переслідувань критиків влади.
Закликаємо:
- Президента України – висловити публічну позицію щодо неприпустимості політично мотивованого переслідування громадських діячів.
- Директора ДБР – відповідно до п. 2 ст. 39 КПК відсторонити слідчих, які здійснювали досудове розслідування цього провадження, та ініціювати дисциплінарне провадження щодо них; відповідно до п.4 cт. 39 КПК усунути порушення вимог законодавства, допущених слідчими; взяти на себе особисту відповідальність та відповідно до п. 5 cт. 39 КПК здійснити особисто повне досудове розслідування, користуючись при цьому повноваженнями слідчого.
- Генерального прокурора – забезпечити неупереджене процесуальне керівництво досудовим розслідуванням та провести службове розслідування щодо слідчих у разі виявлення грубих порушень кримінально-процесуального законодавства; за відсутності складу кримінального правопорушення – закрити кримінальне провадження щодо Віталія Шабуніна.
Тиск на громадських активістів є неприпустимим в демократичній країні, якою є Україна.
- Центр прав людини ZMINA
- Інститут масової інформації
- Антикорупційний центр МЕЖА
- Антикорупційний штаб
- Громадська ініціатива “Голка”
- Центр економічної стратегії
- ГО «Платформа прав людини»
- Харківський антикорупційний центр
- Медійна ініціатива за права людини
- Фундація DEJURE
- ВГО «Інститут політичної освіти»
- Всеукраїнське об’єднання “Автомайдан”
- ГО «Жіночий Антикорупційний Рух»
- Міжнародний центр української перемоги (ICUV)
- Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ)
- Український незалежний центр політичних досліджень
- ГО “Запорізький центр розслідувань”
- Центр журналістських розслідувань «Сила правди»
- Платформа Громадський Контроль
- Мережа захисту національних інтересів (АНТС)
- Громадянська мережа ОПОРА
- Bihus.Info
- Рух ЧЕСНО
- Центр соціально-економічних досліджень – CASE Україна
- ГО «МІНЗМІН»
- Міждисциплінарний науково-освітній центр протидії корупції (ACREC)
- Правозахисна ініціатива “Правотворець”
- Трансперенсі Інтернешнл Україна
- ГО “Кримський процес”
- ГО “Нуль відходів Львів”
- NGL.media
- ГО “Українські військові ЛГБТ за рівні права”
- ГО “Центр реформ та місцевого розвитку”
- ГО ‘Соціальний Капітал’
- ГО “Рівненський центр “Соціальне партнерство” (Ініціатива “За чесний тендер”
- ІАЦ “Громадський Простір”
- ГО “Ініціативна Спільнота”
- ГО “Координаційний центр громадського контролю”
- Громадська спілка “Дім прав людини “Крим”
- Асоціація відкритих даних
- ВБО «Українська фундація правової допомоги»
- ГО«Центр досліджень правоохоронної діяльності»
- Аналітичний центр StateWatch
- ГО “Генеалогічна спільнота “Архісовість”
- ГО “Воля Громади”
- ГО “Інститут Законодавчих Ідей”
- Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”
- ГО “Центр політико-правових реформ”
- Кременчуцький антикорупційний центр
- ГО “ЗОРАКС”
- ГО “Екосфера”
- ГО “Зелений лист”
- ГО «РІПО Патріот»
- ГО “Коаліція дієвців культури “
- Міжнародний фонд “Відродження”
- Громадська організація “BCD”
- Освітній дім прав людини – Чернігів
- Рекрутингова платформа Lobby X
- Ukrainian Legal Advisory Group (ULAG)
- ГО «Молодіжна організація «Взаємодія»
- ГО «Код 21»
- Детектор Медіа
- ГО “Черкаська інформаційна агенція “18000”
- ГО “Горизонт змін”
- The German Marshall Fund of the United States
- Центр досліджень визвольного руху
- Асоціація “Енергоефективні міста України”
- ГО «Фундація інституційного розвитку»