ГО «Мережа захисту національних інтересів ANTS» всіляко вітає створення Міжнародної робочої групи щодо екологічних наслідків війни та висловлює повну підтримку її діяльності. Ми готові сприяти роботі цієї групи в межах наших ресурсів та можливостей.
Покарання росії за шкоду, завдану довкіллю є одним із напрямків, за яким ГО «Мережа захисту національних інтересів ANTS» активно і наполегливо працює. Питання «Як домогтися притягнення росії до відповідальності за злочини проти довкілля і змусити відшкодувати збитки» – серед пріоритетів нашої організації.
Вивчення теми протягом тривалого часу, експертні консультації та відкриті дискусії за участю фахівців Міндовкілля, Офісу Генерального прокурора, Держекоінспекції, НАНУ дали можливість нашим фахівцям напрацювати ряд пропозицій до законодавців та Уряду України. А саме:
Верховній Раді України:
- Ухвалити в цілому законопроєкт №3091 Про державний екологічний контроль, що, зокрема, суттєво посилить роботу Державної екологічної інспекції з фіксації екологічних злочинів російської федерації.
- Внести у базовий екологічний Закон про охорону навколишнього природного середовища визначення “шкода довкіллю”. Наразі у наших законах не визначено що таке “шкода довкіллю, що робить неможливим адекватний діалог з міжнародними організаціями з питання відшкодування збитків саме за шкоду довкіллю.
- Покращити формулювання ст 441 ККУ («екоцид»), щоб чітко визначити, які саме діяння підпадають під цю статтю. Зокрема, визначити, що таке «масове знищення тваринного і рослинного світу» та «екологічна катастрофа». Визначити, що таке «довготривала і масштабна шкода довкіллю». Роботу щодо пошуку кращого формулювання вже веде профільна робоча група при Міндовкілля, але необхідно забезпечити подальше прийняття зазначених змін.
Хоча зміни до ККУ не мають зворотньої дії, і, наприклад, за підрив дамби Каховської ГЕС винні будуть відповідати за чинним на той момент законодавством. Але, на жаль, це не останній екологічний злочин росіян і шанси притягнути їх до суворої відповідальності варто і треба збільшувати. Невідкладно!
На сьогодні за статтею 441 Кримінального кодексу України не притягнуто до відповідальності жодного порушника. Тобто зазначено законодавча норма не працює.
Кабінету Міністрів України:
- Імплементувати міжнародні методики обрахунку шкоди для довкілля. Методики, за якими наразі Міндовкілля нараховує збитки, це не за шкоду довкіллю, а за шкоду здоров’ю громадян внаслідок погіршення стану довкілля. Відповідно, за цими відшкодуваннями треба звертатися не до тих міжнародних організацій, які займаються екологічними проблемами, а до тих, які займаються здоров’ям людей.
Довідково: У міжнародній практиці є три підходи до оцінки шкоди для довкілля:
- Пряма економічна вартість послуг, що надаються екосистемою. Це можна робити, зокрема, за допомогою супутникових зображень, дистанційного зондування та ГІСдодатків. Вартість екосистемних послуг коливається від 3000 до 25 000 дол/га залежно від типів лісів, річок і водно-болотних угідь. Тобто для мільйона гектарів порушених екосистем (про такі масштаби вже тепер ідеться в Україні внаслідок російської агресії) втрати екосистемних послуг легко можуть досягти кількох десятків мільярдів доларів, що досить близько до 27 мільярдів доларів, розрахованих за неприйнятною методикою для атмосферного повітря.
- Оцінка вартості відновлення або реабілітації пошкоджених екосистем. Середня вартість відновлення для всіх типів екосистем становить 3500 дол/га/рік. Міндовкілля України визначило чимало порушених або серйозно пошкоджених російськими військами екологічно заповідних територій загальною площею 627 тис. га та 16 Рамсарських територій загальною площею 2,9 млн га. Це означає, що витрати на відновлення української екосистеми можуть досягати 10 мільярдів доларів на рік.
- Ліквідація токсичних і небезпечних відходів. Є багато прикладів дорогої утилізації токсичних і небезпечних відходів, досвід яких можна легко перенести в Україну. На сьогодні у Сполучених Штатах на реабілітацію об’єктів Суперфонду (федеральна програма, призначена для очищення гірничих або заводських ділянок, забруднених небезпечними речовинами) витрачено 21 мільярд доларів, що дуже близько до оцінок України у 23 мільярди доларів на забруднення від утилізації відходів і 0,3 мільярда доларів на забруднення ґрунту.
Сподіваємося, що викладені вище висновки та пропозиції допоможуть в роботі Міжнародної робочої групи щодо екологічних наслідків війни.