В рамках проєкту «Зміцнення співпраці між органами місцевого самоврядування та підприємствами у сфері місцевого економічного розвитку територіальних громад Волинської області» (USAID «ГОВЕРЛА») проєктною командою Мережі захисту національних інтересів АНТС було організовано тренінг «Операційне управління та залучення інвестицій: інструменти зростання» для представників бізнесу та органів місцевого самоврядування громад Волині.
В якості лектора була залучена членкиня Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Ольга Бабій, яка розповіла про принципи операційного управління та залучення інвестицій комунікаційниці АНТС Ріті Смаглюк.
Які основні аспекти операційного управління Ви вважаєте найважливішими для успішного функціонування підприємства та громади в цілому?
Всі аспекти операційного менеджменту є важливими. Під час сьогоднішнього тренінгу ми обговорювали 5 основоположних функцій менеджменту – це планування, організація, делегування, контроль і постановка цілей та координація усіх структурних підрозділів громад та локального бізнесу. Це об’ємна координаційна задача, яка має реалізовуватись представниками органів місцевої влади. Тому що, якщо у Вас немає плану, то вкрай важко визначити напрямок руху. Якщо немає стратегії, ми не знаємо до чого йти. Якщо координація не налагоджена, то будь-який, навіть ідеально підготовлений план, неможливо реалізувати на практиці. Якщо відсутній контроль за виконанням, ми не будемо знати, зробили ми те, що запланували, чи ні.
Потрібно вибудовувати на рівні органів місцевого самоврядування (далі ОМС) сучасну, екологічну якщо хочете, модель делегування повноважень, яка передбачатиме систему навчань та стимулів для працівників різних підрозділів або попросту відповідальних осіб для індивідуального розвитку в межах існуючої системи. Це надзвичайно важлива складова для управлінського процесу в різних площинах, оскільки крім самого плану має ще бути сформована команда, яка зможе його впроваджувати на практиці. Альтернативний підхід тільки один – стагнація.
Фундаментом для успішного операційного управління є дві складові – принципи та цінності. Якщо між усіма зацікавленими сторонами в громаді (мешканці, ОМС, бізнес) відпрацьовані певні рамки взаємодії, які виконуються на рівні звички, – це слугує наріжним каменем усієї операційної системи.
Яким чином Ви оцінюєте ефективність операційних процесів і які показники варто використовувати?
Кожна громада має використовувати свої показники, тому що для когось в пріоритеті стане інвестиційний розвиток, для інших – соціальні стандарти або інші елементи, які закладені в основу стратегічних документів. В кожної громади будуть фокуси на різних аспектах та критеріях розвитку, але надзвичайно важливо, щоб вони були належним чином структуровані й описані з конкретними контрольними індексами. Під час виконання довгострокових завдань мають бути контрольні точки, які дозволять проаналізувати поточний стан виконання задач по напрямках й оцінити загальну ефективність процесу.
Можна зробити амбітний план чи написати дуже гарну стратегію, але якщо ми не контролюємо його виконання, якщо ми не встановили показники, які маємо досягти в результаті реалізації і не контролюємо шлях до їх досягнення – це з вірогідністю в 99% призведе до серйозних проблем.
Які стратегії доречно використовувати для залучення інвестицій у розвиток українських громад?
Доцільно розробляти довгострокові стратегії, в яких оцінено реальний стан (загрози) та проаналізовані усі потенційні можливості конкретної території. Під час сьогоднішнього тренінгу ми опрацьовували методики SWOT-аналізу при створенні інвестиційних планів – це вкрай важливий підготовчий етап, який доцільно виконувати ґрунтовно в синергії з усіма зацікавленими сторонами. Щоб випадково не вийшло так, що ОМС підготували стратегію із залучення інвестицій, але усі сподівання покладаються виключно на локальний бізнес – це не буде працювати в такій парадигмі.
Має бути відповідна колективна робота, де громада буде представлена у вигляді цілісної команди. Документи такого типу мають бути доступними в публічному просторі й на усіх можливих рівнях прокомуніковані з середини. Але куди більш важливо, щоб стратегія з залучення інвестицій була досяжною – повноцінним робочим документом, а не черговим набором формалізмів.
Які фактори, Ви вважаєте ключовими при залученні інвестицій?
Сьогодні ми говорили про те, що гроші дають тільки тим, кому довіряють, а довіряють тільки сталим системам. Будь-який інвестор перед стартом роботи в громаді буде аналізувати системні показники й вимірюватиме конкретний потенціал, а не «рожеві хмаринки», які почасти намагаються демонструвати представники ОМС. Довіра – це основа будь яких інвестицій, але формуватися вона може лише зі сталості та відповідності адміністративної структури в кожній окремій громаді. Це якраз про те, що усталені правила мають працювати на системній основі. Кожний інвестор має бачити з боку громади (ОМС) професіоналізм, зацікавленість та відповідальність – на цих трьох китах почне формуватися довіра. З цієї причини громади повинні відповідально ставитися до кожного слова або цифри, яка прописується у стратегічних документах адже від цього буде залежати якість діалогу з потенційними інвесторами, які обов’язково будуть перевіряти усі показники. Тому краще надати релевантний план розвитку на основі реальної ситуації.
Які інструменти фінансового управління повинні використовувати громади або підприємці для ефективного використання інвестиційних коштів?
Для залучення додаткових інвестицій можливо використовувати власні ресурси. Якщо є підприємці, які довіряють громаді, вони можуть реінвестувати свої зароблені кошти в розвиток – це хороший інструмент, зважаючи на наявні безпекові виклики. Знову ж таки, якщо бізнес готовий реінвестувати власні кошти – це хороший показник довіри до місцевої влади та, загалом, віри у спроможність власної громади.
Другий інструмент – це частковий перерозподіл бюджетних коштів задля посиленого фінансування пріоритетних ініціатив. Наприклад, на побудову мереж для приєднання до умовного технопарку, який знаходиться на стадії проєкту, а потенційний інвестор готовий інвестувати в виробництво за умови доступу до комунікацій – електромереж та газу. Тобто, це може бути такий фінансовий інструмент, коли місцева громада робить програму розвитку для бізнесу, і за рахунок місцевого бюджету фінансує для цього технопарку будівництво мереж, що у свою чергу дає серйозний фінансових поштовх цій території.
Створені об’єкти залишаються в комунальній власності й громада в такий спосіб підвищує власну капіталізацію. Маючи капітал у вигляді активів, вона в подальшому може залучати більше інвестицій в громадські проєкти – медицину чи освіту. Адже часто від представників ОМС доводиться чути про бюджетний дефіцит та величезні видатки – грубо кажучи відсутність коштів. Але це не зовсім так – внутрішні ресурси можна віднайти практично завжди. Питання лише у тому, щоб вміти це робити та раціонально використовувати – тоді обов’язково з’являться можливості. Власне над цим ми працювали спільно з учасниками тренінгу.
Третій та, ймовірно, найкращий інструмент – це кредитні кошти. Якщо громада має чітку стратегію розвитку й готова гарантувати комфортні умови роботи для потенційного інвестора, то інвестори будуть із задоволенням залучати кредити під запуск нових бізнесів. Інструментів дуже багато, головне правильно їх використовувати.
Яка роль операційного управління в успішному залученні інвестицій?
Операційне управління – це гарантія того, що я отримаю прибуток і з моєю компанією на цій території нічого не станеться, що влада має сталу операційну структуру і її операційна діяльність спрямована саме на те, щоб капітал, який вкладено в цю територію, був захищеним. Інвесторів найбільше цікавить те, яким чином їх кошти будуть супроводжуватись так би мовити «на землі».
Як Ви оцінюєте ефективність використання інвестицій в місцевому самоврядуванні?
Ефективність використання інвестицій саме в місцевому самоврядуванні оцінити важко, давайте звузимо контекст. Багато чого залежить від внутрішньої оцінки самої громади (ОМС). До прикладу, є розподіл за кількістю залучених або створених підприємств, але й існує ширший діапазон цих показників – скільки робочих місць створено чи об’єм додаткових податків до місцевого бюджету й навіть цільове використання додаткових надходжень.
Друга складова чи похідна від інвестицій залучених громадою – це соціальна стабільність. Чим більше людей працездатного віку постійно проживають на території громади, тим більш конкурентною вона стає для залучення нових інвестицій. Додатково розвиваються суміжні сфери, які напряму залежать від кількості та платоспроможності населення – торгівля, освіта, медицина, будівництво. По факту мова йде про мультиплікативний ефект, який так само потрібно оцінювати.
Ріст попиту пропорційно впливає на масштабування пропозицій – це все додаткові податкові надходження до бюджету громад. Якщо люди задоволені рівнем доходів, починають збільшуватись запити на дозвілля, культуру – це все про стабільність, яка слугує запорукою розвитку. Тому важливий індекс ефективності інвестицій – це рівень зайнятості та добробуту мешканців, який напряму залежить від кількості та якості робочих місць.