Ефективне операційне управління формується на двох китах – принципах та цінностях

Громади перманентно потребують нових знань та підходів до процесу управління. Це актуально й складно водночас особливо в контексті залучення інвестицій в кризові часи. Навіть громади Волині сьогодні зіштовхуються з цілим набором викликів спричинених війною.

В рамках проєкту «Зміцнення співпраці між органами місцевого самоврядування та підприємствами у сфері місцевого економічного розвитку територіальних громад Волинської області» (USAID «ГОВЕРЛА») проєктною командою Мережі захисту національних інтересів «АНТС» було організовано тренінг «Операційне управління та залучення інвестицій: інструменти зростання» для представників бізнесу та органів місцевого самоврядування громад Волині. Під час тренінгу обговорювались кризові явища, яка заважають розвитку громад та набір адміністративних й комунікативних інструментів для керівництва громад задля пошуку оптимальних стратегічних рішень.

Проєктна команда спільно з представниками громад Волинської області обговорювала основоположні функції операційного управління – планування, організацію, делегування, постановку цілей та координацію усіх структурних підрозділів громад та місцевого бізнесу. Вкрай важливий аспект ефективного операційного менеджменту – це якраз таки створення конструктивної та стабільної управлінської системи, яка дозволить налагодити усі супутні процеси на системній основі. Органи місцевого самоврядування мають пропонувати системну комунікацію усім зацікавленим сторонам в громаді (в тому числі й бізнесу) на етапі розробки та імплементації важливих рішень, які напряму впливатимуть на модель подальшого розвитку.

Ефективне операційне управління формується на двох китах – принципах та цінностях, які закладають фундамент усієї системи. Ці складові дозволяють не просто напрацювати стандарти взаємодії між структурними підрозділами – це якраз таки про загальну філософію та мотивації усіх учасників процесу, від яких залежить кінцевий результат. Тільки синергія усіх наявних зусиль та компетенцій дозволить сформувати професійну управлінську модель, яка принесе успіх у вигляді додаткових податкових надходжень, приросту працездатного населення абощо.

Однак принципи та цінності базуються саме на довірі, яка попросту неможлива без комунікації. З цієї причини ми приділили багато часу та сил для того або спільного з громадами Волині дослідити найкращі практичні кейси комунікацій в середині громади. В комунікативний процес так чи інакше мають бути інтегрованими представники усіх соціальних груп в громаді. Зрозуміло, що це потребує послідовності, але безперечно вартує того – неможливо створити успішну громаду якщо не знаєш, яким бачать цей успіх мешканці.

Тому вибір пріоритетних напрямків або кластерів розвитку – це консенсусне рішення більшості мешканців, яке має бути належним чином реалізоване органами місцевого самоврядування з підтримкою громадськості та бізнесу. Адже для однієї громади пріоритетом може бути соціальний захист та освіта, тоді як для іншої – залучення інвестицій в нові робочі міста. Важливо зберігати певний баланс та враховувати думку більшості мешканців або принаймні цільових груп. Якщо громада хоче залишити у себе молодь, то доречно поставити тій самій молоді просте запитання: за яких умов ви готові залишитись? Тоді перелік завдань для ОМС стає зрозумілим.

Важливо, щоб громади приймали реалістичні та довгострокові стратегії розвитку, які зможуть бути релевантними навіть в умовах постійних змін – це можливо, якщо основоположні принципи коректно визначені та описані. Операційне управління – це гарантія спроможності та стабільності окремо взятого підприємства чи громади в цілому, а залучення додаткових інвестицій – суміжна складова цього процесу. Адже без інвестицій важко уявити будь який розвиток, а альтернатива розвитку лише одна – стагнація. Тому пошук додаткових ресурсів є невіддільною складовою планування для громад. У цій площині доцільно розуміти, що інвестиції бувають не лише зовнішніми.

Перший етап – це саме внутрішні інвестиції, коли локальний бізнес довіряє ОМС та готовий інвестувати зароблені ресурси далі в громаду, а не виводи на умовні офшорні рахунки. Це все може бути підсилено перерозподілом бюджетних коштів заради посилення фінансування одного або декількох пріоритетних напрямків – рекреації чи технопарку. Мова може йти про створення базових умов для потенційного інвестора коштом громади, якщо в ОМС є чітке розуміння, що інвестор дійсно спроможний і зацікавлений у тому, щоб інвестувати в реальні проєкти.

Другий етап – це залучення кредитних коштів або зовнішніх інвестицій, який є попросту неможливим без наведених вище факторів. Тобто, операційне управління та залучення інвестицій – це взаємозв’язані складові одного глобального процесу, який неможливо оцінити виключно фінансовими інструментами – це про фаховість, вмотивованість та сталість у розвитку громад.

Ця публікація була представлена Мережею захисту національних інтересів «АНТС» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Публікація стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст публікації є винятковою відповідальністю Мережі захисту національних інтересів «АНТС» та не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США

Автор:

Олександр Гнидюк, експерт з місцевого самоврядування проєкту USAID Говерла Мережі «АНТС»

Поділитись в соцмережах